Renovering och ombyggnation

För viss renovering och ombyggnation, till exempel badrumsrenovering, förändring av planlösning, eller förändring av vatten och avlopp måste du ansöka om styrelsens godkännande innan byggstart.

Alla ingrepp i bärande konstruktioner eller större ändringar i kök och våtrum som till exempel berör befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten måste godkännas av styrelsen. Görs ombyggnationer utan styrelsens godkännande ansvarar lägenhetsinnehavaren för samtliga kostnader i samband med en eventuell skada. För att underlätta för dig och för att säkerställa att arbetet sker enligt gällande normer och regler samt för att möjliggöra för styrelsen att fatta beslut i frågan följer här några saker att tänka på.

Följande dokument behöver vi för att kunna fatta beslut:

  • Ansökan: Blanketten laddar du ner här.
  • Ritningar: Schematisk skiss över vad du/ni planerar att genomföra.
  • Bygglov: Vissa större ombyggnationer kan kräva bygglov. Kontrollera med Stadsbyggnadskontoret.
  • Entreprenörsavtal: Anlitar du en hantverkare underlättar det för dig och för föreningen om ett avtal upprättas.
  • Behörighetshandlingar: Omfattar ombyggnaden arbeten med avlopp, vatten, gas eller el måste dessa utföras av hantverkare med behörighet. Bifoga kopior av deras behörighetsbevis.
  • Utdrag av företagets offentliga uppgifter: För att du ska kunna säkerställa att entreprenören sköter sina skatter och inbetalningar kan du begära att få utdrag från offentliga register. Detta är kostnadsfritt och görs genom att faxa, maila eller posta blankett SKV 4820 till Skatteverket.

Lämna komplett ansökan i styrelsens postfack vid entrén eller maila den till brfisbrytaren37(a)gmail.com. Styrelsen meddelar beslut så snabbt det går, men räkna med att det tar cirka sex veckor att få besked.

En mer detaljerad guide kring vad som gäller för olika renoveringar finns på medlemssidorna på Nabos Portal. Du som medlem hittar din inloggningsinfo på månadsavin.